+48 696 134 990
Tuning wizualny auta to marzenie wielu pasjonatów motoryzacji. Agresywny body kit, lotki, poszerzenia błotników czy specjalne folie to częsty wybór dla tych, którzy chcą wyróżnić się na drodze. Ale czy modyfikacje karoserii nie kolidują z przyszłymi naprawami, np. metodą PDR (Paintless Dent Repair)? 🤔
W tym artykule wyjaśniamy, jak tuning może wpłynąć na możliwość usunięcia wgnieceń bez lakierowania, i co warto wiedzieć, zanim przerobisz swoje auto.
Dla przypomnienia – PDR to metoda usuwania wgnieceń bez konieczności szpachlowania czy lakierowania.
Technicy pracują od wewnętrznej strony karoserii, delikatnie wypychając blachę do pierwotnego kształtu. 🧰
Metoda ta jest skuteczna tylko wtedy, gdy powierzchnia lakieru nie została uszkodzona i nie przeszkadzają żadne modyfikacje utrudniające dostęp do blachy.
Pewne elementy tuningu mogą znacznie utrudnić lub uniemożliwić wykonanie naprawy metodą PDR. Oto lista najczęstszych przeszkód:
Często montowane na stałe, blokują dostęp do tylnych partii nadwozia
Wymagają demontażu przed naprawą
Mogą zasłaniać miejsce uszkodzenia
Elementy doklejane lub przykręcane do oryginalnej blachy
Mogą zakłócić strukturę i naprężenia blachy
Utrudniają precyzyjne działanie narzędzi PDR
Chociaż nie wpływają bezpośrednio na możliwość wypchnięcia wgniecenia, mogą się uszkodzić podczas pracy z lampami i narzędziami
Po naprawie konieczna może być ponowna aplikacja folii
Przy PDR nie dochodzi do naruszenia lakieru, ale już osłabiony lub niestandardowy lakier tuningowy może pękać
Szczególnie narażone są lakiery matowe, perłowe i metaliczne
Jeśli planujesz modyfikacje, warto zawczasu pomyśleć o potencjalnych uszkodzeniach w przyszłości. Oto kilka porad:
✔️ Usuń istniejące wgniecenia przed tuningiem – PDR jest najskuteczniejszy na fabrycznej karoserii
✔️ Zachowaj dostęp do wnętrza elementów blacharskich – unikaj zabudowy na stałe
✔️ Konsultuj tuning z profesjonalistą PDR – dobry specjalista doradzi, co nie wpłynie na ewentualne naprawy
✔️ Zastosuj odkręcane modyfikacje – łatwiejsze do demontażu w razie potrzeby
Tak – ale z ograniczeniami. Jeśli modyfikacje nie blokują dostępu do blachy, a lakier pozostaje nienaruszony, PDR może być dalej skuteczny.
W przypadku bardziej zaawansowanego tuningu, może być konieczne:
częściowe rozmontowanie elementów
delikatniejsze podejście (np. klejenie od zewnętrznej strony)
zastosowanie innych metod naprawy
Dlatego przed przystąpieniem do tuningu warto skonsultować się z serwisem PDR i zaplanować wszystko z głową 🧠
Jak najbardziej! Ale:
✅ Zadbaj o stan karoserii PRZED modyfikacjami
✅ Upewnij się, że tuning nie blokuje dostępu do wgnieceń
✅ Korzystaj z odwracalnych rozwiązań
✅ Pamiętaj, że naprawy PDR na folii lub custom lakierze to większe ryzyko
PDR to metoda, która może uratować Twoje pięknie stuningowane auto przed kosztownym lakierowaniem
💸 – ale tylko, jeśli zostanie odpowiednio przygotowana przestrzeń robocza.
KONTAKT
Usuwanie Wgnieceń PDR
Najczęściej działamy lokalnie:
Kraków i okolice
+48 696 134 990
ponypdr.biuro@gmail.com